Meer lezen over

Angststoornis

Angststoornis en de omgeving

 

Omgaan met iemand met een angststoornis

Angstig zijn is zwaar, maar leven met iemand met een angststoornis ook. Als naaste neem je vaak praktische taken over, maar het is belangrijk dat je grenzen stelt. Deze adviezen helpen je op weg:

  • Verzamel informatie over de angststoornis en de mogelijke gevolgen.

  • Gebruik je energie om actief aan de slag te gaan met de situatie. Bijvoorbeeld door samen een cursus over de angststoornis te volgen. De Angst, Dwang en Fobie Stichting organiseert zo’n cursus voor familie en betrokkenen. Veel instellingen voor geestelijke gezondheidszorg organiseren voorlichtingsbijeenkomsten of cursussen voor familieleden.

  • Vraag waar je bij kunt helpen. Soms is er behoefte aan betrokkenheid, soms is het goed om juist afstand te nemen. Maak duidelijk waar je grenzen liggen. Informeer gerust bij de Angst, Dwang en Fobie Stichting, bij Labyrint-In Perspectief of de behandelaar welke oplossingen er zijn en hoe je kunt omgaan met de situatie.

  • Doe dingen die plezier en ontspanning geven. Dit voorkomt dat je zelf overbelast raakt. Het onderhouden van sociale contacten is belangrijk. Lucht af en toe je hart. Zorg voor jezelf.

 

Telefonische hulp, mail, chat en lotgenotencontact

  • MINDKorrelatie: hier zitten professionele hulpverleners voor je klaar, elke werkdag van 9.00 tot 18.00 uur. Bel 0900 – 1450 (€ 0,15 per minuut). Ook kun je mailen of chatten.

  • De luisterlijn: hier zitten vrijwilligers die weten hoe belangrijk het is om je verhaal aan iemand kwijt te kunnen. Ze zijn dag en nacht bereikbaar via 0900 – 0767 (€ 0,05 per minuut). Mailen en chatten kan ook.

  • Angst, Dwang en Fobie Stichting of stichting Labyrint-In Perspectief: via deze stichtingen kom je in contact met lotgenoten.

 

Wil je meer weten over angststoornissen?

Deze organisaties helpen je verder.

© 2016 TRIMBOS-INSTITUUT
www.trimbos.nl