Meer lezen over

Burnout

Wat kun je zelf bij een burnout?

 

Dit kun je zelf doen

Bij overspannenheid of een burnout zijn je lijf én je hoofd vaak al een lange tijd uitgeput. Misschien heb je je ziek gemeld van school of het werk. Met deze tips kom je misschien toch verder:

 

  • Doe even niets wat moet. Ontspan, ga naar buiten, mediteer, kijk een film, ga schilderen of maak muziek. Maar laat alle eisen van school of het werk of andere even los.

  • Natuurlijk wil of moet je op een gegeven moment wel weer iets gaan doen, maar de regel ‘Neem elke dag een uur vakantie’ is een goede om te starten en ook echt vol te houden. Dit betekent dat je iedere dag een uur iets doet, wat jij heel fijn vindt en waar je van ontspant.

  • Probeer regelmaat in je dag te krijgen. Dat geeft houvast. Sta op tijd op, eet driemaal per dag en ga op tijd weer naar bed.

  • Doe één ding tegelijk. Bijvoorbeeld niet lezen én TV kijken. Laat je ook niet teveel afleiden door je telefoon of internet.

  • Praat met anderen over je overspannenheid of burnout. Dat lucht op. Je vrienden en familie zijn belangrijk voor jou en je herstel.

  • Bepaal zelf hoeveel je vertelt en aan wie. Sommige mensen schrikken als je vertelt over je burnout, dus kies zorgvuldig wie je informeert. Oppervlakkige kennissen vertel je misschien weinig, mensen die dichtbij staan en waarvan je denkt dat ze je kunnen steunen vertel je het hele verhaal.

  • Blijf in contact met je werk of school. Kijk samen of stressvolle omstandigheden kunnen worden aangepakt.

  • Zoek steun bij lotgenoten. Verhalen van andere mensen met een burnout kunnen heel waardevol en troostend zijn

 

Hulp via telefoon, mail of chat

  • MIND Korrelatie: hier zitten professionele hulpverleners voor je klaar, elke werkdag van 9.00 tot 18.00 uur. Bel 0900 – 1450 (€ 0,15 per minuut). Ook kun je mailen of chatten.

  • De luisterlijn: hier zitten vrijwilligers die weten hoe belangrijk het is om je verhaal aan iemand kwijt te kunnen. Ze zijn dag en nacht bereikbaar via 0900 – 0767 (€ 0,05 per minuut). Mailen en chatten kan ook.

 

De behandeling van burnout

Vaak gaat overspannenheid vanzelf over. Zeker als je de zelfhulptips ter harte neemt. Maar als het niet over gaat kan behandeling nodig zijn. Je kunt ook direct contact opnemen met een professionele hulpverlener.

© 2016 TRIMBOS-INSTITUUT
www.trimbos.nl