single.php
. . . trends 10 tips om mentaal vitaal te blijven tijdens de coronapandemie

10 tips om mentaal vitaal te blijven tijdens de coronapandemie

Het nieuwe coronavirus (COVID-19) heeft invloed op het leven van iedereen. Je maakt je misschien zorgen over jezelf of anderen. Dit kan spanning en onzekerheid, stress en slapeloosheid geven. Met deze 10 tips lukt het je om mentaal vitaal te blijven tijdens de coronapandemie.

Tip 1: laat los waarop je geen invloed hebt

Doe wat je zelf kunt doen (en hoort te doen volgens de maatregelen) en laat los waarop je geen invloed hebt. Vraag om hulp als je merkt dat dit nodig is.

Tip 2: houd structuur

Houd structuur in je dagindeling, maar ook afwisseling. Maak nieuwe routines. Stel elke dag een doel dat bij je past, hoe groot of klein ook. Dit kan iets nieuws of een terugkerend doel zijn.

Tip 3: raadpleeg betrouwbaar nieuws

Raadpleeg alleen betrouwbare nieuwsbronnen, zoals de overheid, en vermijd nepnieuws en paniekzaaierij. Als je er onrustig van wordt, probeer dan je nieuwsinname te beperken tot bijvoorbeeld 2-3 keer per dag en kijk geen nieuws kort voordat je gaat slapen.

Tip 4: praat erover

Praat over wat je bezighoudt. Zoek telefonisch of online je familie, vrienden, kennissen of collega’s op.

Tip 5: stop met roken

Probeer te stoppen met roken. Momenteel zijn de risico’s groter. Lukt het niet om te stoppen met roken, rook dan minder. Voor hulp: www.ikstopnu.nl of bel de gratis Stoplijn (0800-1995).

Tip 6: drink weinig alcohol

Drink geen of weinig alcohol. Door alcohol of andere middelen kunnen de risico’s groter zijn. Voor hulp of advies over je eigen middelengebruik of dat van een naaste: www.alcoholinfo.nl of bel de bel de Alcohol, Roken, Drugs en Gamen Infolijn: 0900-1995 (10 ct/min).

Tip 7: zorg goed voor jezelf

​Zorg goed voor jezelf en je naasten. Een gezond eetpatroon en blijven bewegen horen hierbij. Zorg voor een goede sfeer in huis.

Tip 8: help kwetsbare mensen

Laat mensen in je omgeving die alleen zijn of kwetsbaar zijn iets van je horen. Andere mensen helpen heeft een positief effect op degene die hulp krijgt, maar ook op jou, als persoon die helpt.

Tip 9: lichtpuntjes

Probeer lichtpuntjes te blijven zien. Schrijf iedere dag drie positieve dingen op die je hebt meegemaakt, hebt gedaan of hebt gezien.

Tip 10: ontspan

Zorg voor ontspanning door iets voor jezelf te doen waar je energie van krijgt. Probeer goed te slapen. Als je genoeg slaapt, kun je stress beter aan.

Voor iedereen in Nederland die vragen heeft of zich zorgen maakt over zichzelf of een ander is er nu het Steunpunt Coronazorgen www.steunpuntcoronazorgen.nl. Je vindt hier actuele relevante informatie en tips over hoe je met je zorgen om kan gaan en er zijn doorverwijzingen naar hulp.

Stel een vraag
Vergroot lettertype
Scroll naar top