Meer lezen over

Piekeren

Natuurlijk pieker je wel eens. Over een ruzie bijvoorbeeld, over je cijfers op school, over je werk of je gezondheid. Dat is niet erg, zorgen horen bij het leven. Maar je moet wel ingrijpen als piekeren je leven gaat beheersen.

Piekeren is net als schommelen. Je bent wel bezig, maar je komt niet van je plaats.
- Dr. Phil McGraw

Piekeren is ongezond

Piekeren lijkt op nadenken, maar is het niet. Piekeren is malen, herkauwen. Je hoopt dat je door je gepieker oplossingen vindt, of nieuwe inzichten. Dat gebeurt niet. Daarbij is het ook nog eens ongezond voor je: piekeraars zijn zorgelijk, negatief, angstig en gespannen. Kortom, tijd om in actie te komen.

Tips om te minder te piekeren
  • Zoek afleiding als je merkt dat je weer begint te malen. Ga bijvoorbeeld een boek lezen, tv-kijken, zingen of iemand bellen.

  • Ga een lekker potje huilen. Dat kan enorm opluchten en ontspannen.

  • Een duwtje nodig om te huilen? Bij de video 'Christian the Lion' op Vimeo houdt bijna niemand het droog.

  • Bekijk of je invloed hebt op de situatie waar je over piekert. Maak je vervolgens niet druk over dingen die je niet kunt veranderen.

  • Toch piekeren? Reserveer er dan tijd voor, bijvoorbeeld elke dag een kwartiertje.

  • Ga sporten, dat ontspant en leidt af.

Meteen een handige oefening

Een goede oefening is Stoppen met tobben. Ook de online training Minder piekeren op Snelbeterinjevel.nl met tips en oefeningen helpt tegen piekeren.

 

Al te lang aan het piekeren?

Piekeren komt veel voor bij mensen met een depressie. Heb jij mogelijk last van een depressie? Doe dan de depressietest.

Stopt het piekeren nog niet?

Door maar te blijven piekeren kun je een gegeneraliseerde angststoornis ontwikkelen. Neem daarom contact op met je huisarts als het piekeren met deze tips nog niet stopt. Met de juiste hulp kom je ervan af.

© 2016 TRIMBOS-INSTITUUT
www.trimbos.nl