single.php
. . . Problemen oplossen Piekeren

Piekeren

Natuurlijk pieker je wel eens. Over een ruzie bijvoorbeeld, over je cijfers op school, over je werk of je gezondheid. Dat is niet erg, zorgen horen bij het leven. Maar je moet wel ingrijpen als piekeren je leven gaat beheersen.

Piekeren is net als schommelen. Je bent wel bezig, maar je komt niet van je plaats.
– Dr. Phil McGraw

Piekeren is ongezond

Piekeren lijkt op nadenken, maar is het niet. Piekeren is malen, herkauwen. Je hoopt dat je door je gepieker oplossingen vindt, of nieuwe inzichten. Dat gebeurt niet. Daarbij is het ook nog eens ongezond voor je: piekeraars zijn zorgelijk, negatief, angstig en gespannen. Kortom, tijd om in actie te komen.

Tips om te minder te piekeren

  • Zoek afleiding als je merkt dat je weer begint te malen. Ga bijvoorbeeld een boek lezen, tv-kijken, zingen of iemand bellen.

  • Ga een lekker potje huilen. Dat kan enorm opluchten en ontspannen.

  • Een duwtje nodig om te huilen? Bij de video ‘Christian the Lion‘ op Vimeo houdt bijna niemand het droog.

  • Plan iedere dag een ‘piekerkwartier’: een moment waarop je heel bewust gaat piekeren. Het kan helpen om je zorgen op te schrijven. Na een kwartier stop je en zoek je afleiding. De kans dat je op andere momenten piekert wordt zo een stuk kleiner.

  • Bekijk of je invloed hebt op de situatie waar je over piekert. Maak bijvoorbeeld een lijstje van je zorgen. Schrijf gelijk in stappen op wat je kunt doen om het op te lossen. Probeer de dingen die je niet kunt veranderen los te laten.
  • Ga sporten, dat ontspant en leidt af.

Meteen een handige oefening

Een goede oefening is Stoppen met tobben. Ook de online training Minder piekeren op Snelbeterinjevel.nl met tips en oefeningen helpt tegen piekeren.

Al te lang aan het piekeren?

Piekeren komt veel voor bij mensen met een depressie. Heb jij mogelijk last van een depressie? Doe dan de depressietest.

Stopt het piekeren nog niet?

Door maar te blijven piekeren kun je een gegeneraliseerde angststoornis ontwikkelen. Neem daarom contact op met je huisarts als het piekeren met deze tips nog niet stopt. Met de juiste hulp kom je ervan af.

Hoe je kunt stoppen met piekeren

Stel een vraag

Vergroot lettertype
Scroll naar top