Meer lezen over

Stress

Iedereen heeft wel eens last van stress. Een beetje stress op zijn tijd is normaal en zelfs gezond. Maar voel je altijd spanning of druk en ga je er bijvoorbeeld slecht van slapen, dan is het tijd om er iets aan te doen.


Stress krijg je als je hart nee zegt en je mond ja.


Bij stress reageert je lijf. Je bloeddruk stijgt, je spieren spannen zich aan en je hartslag gaat omhoog. Stress helpt je zo om goed te presteren en snel te reageren als het nodig is. Normaal kan je lijf hier prima van herstellen. Maar als de momenten van ontspanning en rust te kort zijn, dan herstel je niet meer helemaal en kunnen je reserves opraken. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren wanneer je een lange tijd stress hebt op het werk, de zorg hebt voor een ziek familielid of vriend, of bij het overlijden van een dierbare.
Sommige mensen zijn gevoeliger voor stress dan anderen. Bijvoorbeeld mensen die perfectionistisch zijn, een groot verantwoordelijkheidsgevoel hebben, moeilijk grenzen kunnen stellen of moeilijk hun gevoel kunnen uiten.

Tips tegen stress

  • Zorg dat je periodes van stress afwisselt met ontspanning.

  • Zeg nee  als het nodig is. Anders krijg je veel te veel op je bord.

  • Beweeg. Even sporten of wandelen ontstresst je lijf én je hoofd.

  • Als je teveel stress hebt, kun je dingen gaan uitstellen. Zorg dat je rustig in je hoofd blijft door de dingen die je moet doen ook echt te doen. Een lijstje maken met wat je moet doen, werkt goed om het overzicht te krijgen.

  • Ga zelf het gesprek aan met je collega’s of leidinggevende. Misschien worden jouw grenzen wel vaak overschreden, of heb je te veel taken. En dat is niet altijd duidelijk voor anderen als jij het zelf niet heel duidelijk zegt. Vanzelf verandert er vaak niets, dus neem die eerste stap!

Meteen een handige oefening
Neem 10 minuten de tijd voor deze ontspanningsoefening of doe de oefening Energie opladen.

 

Online training
De gratis online training Minder stress op Snelbeterinjevel.nl zit vol tips en oefeningen, en helpt tegen stress.


Al te lang teveel stress?
Door teveel stress die maar blijft duren kun je een burnout of depressie krijgen. Denk je dat je wel eens depressief zou kunnen zijn, doe dan hier de depressietest. Neem contact op met je huisarts als de stress met deze tips en oefeningen nog niet stopt. Met de juiste hulp kom je ervan af.

© 2016 TRIMBOS-INSTITUUT
www.trimbos.nl