Meer lezen over

Angst

Het is niet zo vreemd als je schrikt van het geluid van rinkelend glas midden in de nacht. Sterker nog, dat is een heel normale reactie, die ons voorbereidt op dreigend gevaar. Maar als je de deur niet meer uitkomt omdat je bang bent voor honden, of omdat je bang bent dat de buurman een praatje begint, dan heb je een behoorlijk probleem.

Of je nu last hebt van paniekaanvallen, bang bent voor spinnen of juist spreekbeurten, of de hele tijd een naar, bezorgd gevoel hebt om niets – het zijn allemaal vormen van angst. Gelukkig is angst goed te behandelen.

Feel your fears and do it anyway.
- Susan Jeffers

Deze tips geven je een sterke start
  • Geef zo min mogelijk toe aan je angst.

  • Doe ontspanningsoefeningen.

  • Kijk kritisch naar je eigen gedachten. Hoe groot is de kans dat ze werkelijkheid worden?

  • Praat over je angst met mensen die je vertrouwt. Veel mensen hebben angstklachten.

  • Voel je de onrust weer opkomen? Zoek afleiding: kijk naar de dingen om je heen of luister naar muziek.

Meteen een handige oefening

En ook deze oefening helpt je: Stoppen met tobben.

Angst komt veel voor bij depressie

Als je denkt dat je wel eens depressief zou kunnen zijn, raden we je aan om de depressietest te doen.

Wanneer heb je een angststoornis?

Als jouw angstgevoelens je belemmeren op school, je werk of bijvoorbeeld op feestjes of in je sociale relaties, dan kan het best zijn dat je een angststoornis hebt. Neem dan zo snel mogelijk contact op met je huisarts. Een angststoornis is goed te behandelen. Hoe eerder je de klachten aanpakt, hoe groter de kans dat je er vanaf komt.

© 2016 TRIMBOS-INSTITUUT
www.trimbos.nl