Meer lezen over

ADHD

Dit kun je zelf doen

ADHD kan flink in de weg zitten. Leren kan moeilijker gaan, net als concentreren op school of op je werk. We geven je een paar adviezen waar je meteen mee van start kunt.

  • Lees en leer zoveel mogelijk over ADHD. Vertel de mensen die belangrijk voor je zijn erover.

  • Probeer de symptomen te herkennen. Zo ontdek je wat de invloed van ADHD is op je leven. Dat geeft grip.

  • Bouw rust in. Kijk of je je werk of huiswerk zo kunt inrichten dat je niet snel afgeleid raakt. Zet je telefoon en je mail bijvoorbeeld een tijdje uit en lees je berichten maximaal twee keer per dag.

  • Zorg voor structuur in je dagen. Bijvoorbeeld met vaste tijden voor sport, behandeling en werk. Neem niet teveel hooi op je vork.

  • Vraag hulp. ADHD moet je zelf aanpakken, maar vrienden, familie en hulpverleners kunnen je wel steunen. Betrek ze erbij.

  • Bepaal zelf wie je wat vertelt. Niet iedereen kan omgaan met psychische klachten zoals ADHD. Vertel je verhaal daarom beperkt aan oppervlakkige kennissen en geef alleen de mensen die dichtbij staan het hele verhaal.

 

Hulp via telefoon, mail of chat

  • MIND Korrelatie: hier zitten professionele hulpverleners voor je klaar, elke werkdag van 9.00 tot 18.00 uur. Bel 0900 – 1450 (€ 0,15 per minuut). Ook kun je mailen of chatten.

  • De luisterlijn: hier zitten vrijwilligers die weten hoe belangrijk het is om je verhaal aan iemand kwijt te kunnen. Ze zijn dag en nacht bereikbaar via 0900 – 0767 (€ 0,05 per minuut). Mailen en chatten kan ook.

 

Behandeling

Lees hier hoe de behandeling je kan helpen.

Wat kun je zelf doen bij ADHD?

 

© 2016 TRIMBOS-INSTITUUT
www.trimbos.nl