single.php
. . . Problemen oplossen Winterdip

Winterdip

Veel mensen hebben last van een winterdip of een najaarsdip. Een winterdip is een minder erge vorm van een winterdepressie. Je bent vooral moe en je hebt weinig energie. Een winterdip is veel minder heftig dan een depressie. Als je last hebt van een winterdip, zit je vaak in de herfst en winter minder lekker in je vel en heb je weinig energie . Je hebt de neiging om je terug te trekken en een winterslaap te houden.

Waar herken ik een winterdip aan?

  • Je blijft moe en dit gaat niet over
  • Je wordt niet uitgerust wakker, ook al heb je veel geslapen
  • Je wilt meer slapen
  • Je voelt je somber
  • Je hebt problemen met je concentratie
  • Je hebt nergens zin in
  • Je bent snel boos en geïrriteerd
  • Je hebt meer zin in eten
  • Je hebt minder zin in seks
  • Je hebt minder zin om met mensen af te spreken.

Wat is de oorzaak van een winterdip?

Dit heeft waarschijnlijk te maken omdat je minder zonlicht krijgt. In de herfst en de winter is het daglicht zwakker. Ook is het minder lang licht en de zon komt later op.
Bij iemand met een winterdip raakt de aanmaak het slaaphormoon melatonine in de war. Door te weinig licht blijft het lichaam ook overdag melatonine aanmaken. Hierdoor blijft iemand overdag slaperig en vermoeid. En zich somber voelen. Het sombere gevoel gaat door tot de wintermaanden en wordt meestal beter als het voorjaar start.

Wat kun je doen tegen een winterdip? 10 tips

Ga zoveel mogelijk naar buiten

Maak vooral een extra ommetje als het zonnig en licht is buiten. Het ochtendlicht is extra goed, omdat er dan veel ‘blauw’ licht in de lucht is. Blauw licht remt de aanmaak van het slaaphormoon melatonine, hierdoor voel je je overdag minder moe. De app ’Ommetje’ kan je hierbij helpen.

Beweeg zoveel mogelijk

Pak de fiets in plaats van de auto. Zo heb je naast beweging, ook meer daglicht.
Lees onze tips om in beweging te komen.

Zorg voor licht in je huis en op je werkplek

Je kan ook een speciale lichtlamp of energielamp gebruiken. Lees hier Lichttherapie: een felle lamp voor je neus om je beter te voelen. Werkt het echt?

Zorg dat je gezond eet

Eet zoveel mogelijk groenten en weinig suiker. Eet zoveel mogelijk groenten en fruit die bij het seizoen horen. Deze leveren precies de juiste voedingsstoffen, die passen bij de situatie van die tijd van het jaar. Zorg ook voor een ontbijt. Ontbijten is een teken voor je lichaam om wakker te worden en ‘aan de slag te gaan’.
Lees hier de tips van het Voedingscentrum.

Doe mindfulness-oefeningen

Doe bijvoorbeeld elke dag een meditatie of schrijf elke dag drie dingen op waarvoor je dankbaar bent. Door een positieve, dankbare stemming vast te houden geef je die winterdip geen kans. Hier kan je een mindfulness-oefening en een mindfulness-app vinden.

Zorg voor rust en regelmaat in je leven

Als je onregelmatig eet en onregelmatig slaapt heeft dit invloed op je stofwisseling. Hierdoor heb je minder energie. Zorg dat je zoveel mogelijk op dezelfde tijd opstaat en naar bed gaat en op vaste tijden eet.

Vergeet je vitaminen niet

Zorg voor voldoende vitamine D. Deze vitamine zit in bv in paddenstoelen, vette vis en supplementen.
Lees hier de tips van het Voedingscentrum om genoeg vitamine D binnen te krijgen.

Probeer te genieten

In de zomer ben je meer buiten en geniet je meer van al het moois buiten. Maar in de herfst en winter kan je ook genieten van alle dingen die binnen zijn. Geef jezelf en elkaar lekker veel aandacht. Steek gezellig kaarsen aan, kruip op de bank met een goed boek, speel spelletjes en verwen jezelf met chocolademelk met slagroom.
De oefening drie positieve dingen kost maar een paar minuten per dag, is gratis en draagt direct bij aan je geluksgevoel.

Zorg voor voldoende slaap

Verduister je slaapkamer, zodat er voor de nacht voldoende van het slaaphormoon melatonine aangemaakt wordt. Eet niets meer in de twee uur voor je gaat slapen. Anders zet je je spijsverteringsstelsel aan het werk en dat kost energie. Probeer voor het slapen gaan niet lang op je telefoon of TV-scherm te kijken, het licht van het scherm is niet goed voor je slaap. Zorg voor een vaste bedtijd en slaap minimaal 8 uur per nacht.

Bekijk de tips om beter te slapen.

Zorg dat je je ergens op kunt verheugen

Een leuk uitstapje, een lekkere maaltijd, een mooie film, een mooi kledingstuk of ander cadeau.

Gaat het maar niet over?

Als je sombere gevoel maar niet overgaat, of als ook somber blijft in het voorjaar, dan ben je misschien depressief. Doe de depressietest om te ontdekken of er meer aan de hand is.

Vragen? Neem contact met ons op!

Heb je vragen over dit onderwerp, voor jezelf of iemand anders? Je kunt ons bellen of mailen voor een adviesgesprek.

Stel een vraag

Vergroot lettertype
Scroll naar top