Meer lezen over

Lichamelijke conditie

Met een goede conditie voel je je zowel lichamelijk als mentaal fit. Opgeruimd, zorgeloos, energiek, vrolijk – je krijgt het er allemaal gratis bij als je op een goede manier aan je lijf werkt. En dat hoeft heus geen uren in de sportschool te betekenen: met een half uur bewegen per dag bouw je al aan je conditie en zit je beter in je vel.


Zorg goed voor je lichaam. Je krijgt niets anders om in te leven.
- Jim Rohn

De voordelen van een goede conditie

Bewegen helpt ziektes voorkomen. Hart- en vaatziektes bijvoorbeeld en diabetes. Verder helpt het tegen depressie, angst, zorgen en gepieker en geeft het je zelfvertrouwen een boost. Als je regelmatig sporten als hardlopen en fietsen volhoudt, slaap je beter en raak je beter bestand tegen stress. Deze tips helpen je te bewegen met beleid.

Tips om slim aan je conditie te werken
  • Maak een beweegplan. Stel haalbare doelen. Had je helemaal geen beweging? Ga van af nu elke dag een half uurtje wandelen of fietsen. Beweeg je al wel? Maak er dan een half uurtje hardlopen van.

  • Wil je beginnen met hardlopen? Bouw het dan heel rustig op om te voorkomen dat je afknapt. Om en om een paar minuten hardlopen en wandelen geeft je een goede start waarmee je niets forceert. Er zijn meerdere  website en apps die je hierbij kunnen helpen, kijk bijvoorbeeld eens naar dit hardloopschema.

  • Fiets eens om, naar school of naar je werk.

  • Kijk op 30minutenbewegen voor heel veel motivatie en inspirerende sporttips.

  • Zoek en vind een beweegmaatje bij je in de buurt, op beweegmaatje.

  • Gezond eten is ook belangrijk voor je conditie. Eet dus voldoende granen, groente en fruit, gebruik plantaardige olie en drink veel water. Meer voedingstips? Kijk op voedingscentrum.

Lukt het je niet in beweging te komen?

Als je depressieve klachten hebt, is het lastig om in beweging te komen. Dan helpt het om je aan te sluiten bij bijvoorbeeld een loopclubje. Dat kan bij de atletiekclub of bij een loopclub in het park bij je in de buurt. Veel GGZ-instellingen organiseren trainingen voor mensen die met hardlopen hun depressie te lijf willen gaan.
 

© 2016 TRIMBOS-INSTITUUT
www.trimbos.nl