single.php
. . . Mentaal Fit Lichamelijke conditie

Lichamelijke conditie

Met een goede conditie voel je je zowel lichamelijk als mentaal fit. Opgeruimd, zorgeloos, energiek, vrolijk – je krijgt het er allemaal gratis bij als je op een goede manier aan je lijf werkt. En dat hoeft heus geen uren in de sportschool te betekenen: met een half uur bewegen per dag bouw je al aan je conditie en zit je beter in je vel.

Zorg goed voor je lichaam. Je krijgt niets anders om in te leven.
– Jim Rohn

De voordelen van een goede conditie

Bewegen helpt ziektes voorkomen, zoals hart- en vaatziektes en diabetes. Ook is bewegen goed voor de mentale gezondheid. Het helpt tegen depressie, angst, stress, zorgen en gepieker en het geeft je zelfvertrouwen een boost. Ook word je fitter van bewegen en zit je daardoor lekkerder in je vel.

Hoeveel beweging heb je nodig? 

Op te bepalen hoeveel beweging je nodig hebt en welke beweging goed voor je is, zijn Beweegrichtlijnen door de Gezondheidsraad opgesteld. Deze vertellen hoeveel je moet bewegen om gezond te blijven. Hieronder vind je de richtlijnen.

Kinderen en jongeren van 4 t/m 17 jaar

  • 1 uur per dag matig intensief bewegen. Matig intensief betekent dat je ademhaling sneller wordt en je hartslag omhoog gaat, maar je nog wel kan praten tijdens de beweging. Voorbeelden hiervan zijn fietsen, wandelen of zwemmen. 
  • 3x per week spier- en botversterkende activiteiten. Denk hierbij aan springen, dansen of krachtoefeningen. 

Volwassenen en ouderen

  • 2,5 uur per week matig intensief bewegen. Het is goed om dit te verspreiden over verschillende dagen.
  • 2x per week spier- en botversterkende activiteiten
  • Balansoefeningen voor ouderen. Hiermee train je je evenwicht en wordt de kans op vallen kleiner. Voorbeelden van balansoefeningen zijn: op één been staan, een voorwerp van de grond rapen of yogaoefeningen. 

De beweegrichtlijnen zijn er ook voor mensen met een fysieke en verstandelijke beperking. Deze beweegrichtlijnen, samen met handige tips, vind je op de website van het Kenniscentrum Sport & Bewegen.  

Tips om slim aan je conditie te werken

  • Kies wat bij je past en wat je leuk vindt. Bewegen kan namelijk op verschillende manieren. Met de Sportwijzer van NOC*NSF kom je erachter welke sporten het beste bij jou passen. 
  • Maak een beweegplan. Stel haalbare doelen. Had je helemaal geen beweging? Ga van af nu elke dag een half uurtje wandelen of fietsen. Beweeg je al wel? Maak er dan een half uurtje hardlopen van.
  • Wil je beginnen met hardlopen? Bouw het dan heel rustig op om te voorkomen dat je afknapt. Om en om een paar minuten hardlopen en wandelen geeft je een goede start waarmee je niets forceert. Er zijn meerdere website en apps die je hierbij kunnen helpen, kijk bijvoorbeeld eens naar dit hardloopschema.
  • Voeg een extra beweegmoment aan je dag toe. Fiets eens om, naar school of naar je werk. Of neem vaker de trap in plaats van de lift. 
  • Zoek en vind een beweegmaatje bij je in de buurt, op beweegmaatje. Samen bewegen is nog leuker en werkt motiverend.
  • Maak bewegen een vast onderdeel van je dagelijks leven. 
  • Gezond eten is ook belangrijk voor je conditie. Meer informatie over gezond eten vind je bij het Voedingscentrum.

Lukt het je niet in beweging te komen?

Als je depressieve klachten hebt, is het lastig om in beweging te komen. Dan helpt het om je aan te sluiten bij bijvoorbeeld een loopclubje. Dat kan bij de atletiekclub of bij een loopclub in het park bij je in de buurt. Veel GGZ-instellingen organiseren trainingen voor mensen die met hardlopen hun depressie te lijf willen gaan.

💬 Heb je een vraag over dit onderwerp? Voor jezelf of voor een ander?

Of wil je meer weten over de informatie op deze website? Je kunt (anoniem) je vraag stellen per telefoon (0900-1994, 10ct per minuut), chat of mail.

> Bekijk de openingstijden en meer informatie

ResponsiveVoice-NonCommercial licensed under creativecommons.org
Stel een vraag

Scroll naar top