single.php
. . . Mentaal Fit Werkgeluk

Werkgeluk

Een groot deel van ons leven werken we. De gemiddelde werkweek is namelijk 31 uur en de leeftijd om met pensioen te gaan is momenteel 67 jaar en 3 maanden. Het is daarom heel belangrijk dat je gelukkig bent op en met je werk.

Maar wat is werkgeluk eigenlijk? Hieronder lees je wat werkgeluk precies inhoudt en waarom het belangrijk is voor werknemers en werkgevers. Ook vind je er tips over wat je kan doen om werkgeluk te vergroten.

Wat is werkgeluk?

Werkgeluk is niet te omschrijven in één simpele zin. Werkgeluk bestaat namelijk uit meerdere onderdelen. Ook ervaart iedereen werkgeluk op zijn eigen manier. Misschien word jij bijvoorbeeld heel gelukkig van zelfstandig werken aan taken, terwijl iemand anders juist gelukkig wordt van werken aan taken in een team.

Vaak wordt werkgeluk ook wel werkplezier of werktevredenheid genoemd. Maar werkgeluk is meer dan alleen plezier hebben in jouw werk of tevreden zijn met jouw werk. Belangrijke onderdelen zijn bijvoorbeeld het hebben van werk waar je enthousiast van wordt en werk dat niet te veel stress oplevert.

Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen werkgeluk, maar ook je omgeving kan hier invloed op hebben. Denk hierbij aan het hebben van fijne collega’s of een respectvolle baas. Ook je thuissituatie of je werkplek dragen bij aan werkgeluk.

Waarom is werkgeluk belangrijk voor werknemers én werkgevers?

Werkgeluk is belangrijk voor een goede mentale gezondheid en goede prestaties op werk. Zo zorgt werkgeluk voor:  

  • meer zin om naar werk te gaan, waardoor werknemers zich minder vaak ziekmelden;
  • meer energie;
  • meer veerkracht, waardoor je beter om kunt gaan met stressvolle, moeilijke en minder leuke taken;
  • minder stress, met een lagere kans op burn-out;
  • meer creatieve ideeën;
  • het afkrijgen van meer taken;
  • een goed gevoel.

Wat draagt bij aan werkgeluk?

Het Job-Demands-Resources model (JD-R model) is een handige theorie om uit te leggen welke onderdelen invloed hebben op jouw werkgeluk. Deze theorie gaat over de balans tussen stressbronnen en hulpbronnen.

  • Een stressbron kan worden gezien als een oorzaak van stress. Voorbeelden hiervan zijn een hoge werkdruk of een slechte werk/privé-balans.
  • Een hulpbron staat voor iets dat handig is om een bepaald doel te bereiken. Hierbij kun je denken aan steun van anderen, duidelijkheid van je taken, optimisme, geloof in je eigen kunnen en een gezonde manier van leven.

Wanneer je stressbronnen hoger zijn dan je hulpbronnen, dan kost werk je veel meer energie dan dat het oplevert. Dit kan leiden tot veel stress en uiteindelijk een burn-out.

En andersom: wanneer je hulpbronnen groter zijn dan je stressbronnen, levert dit energie op. Dit leidt tot bevlogenheid en werkgeluk. Dit betekent dat je zoveel mogelijk gebruikmaakt van je eigen talenten, plezier hebt in je werk en er een goed gevoel van krijgt.

Kortom, het gaat er bij werkgeluk dus om dat er meer hulpbronnen zijn dan stressbronnen. Dit is dan ook de basis voor onderstaande tips.

10 tips om werkgeluk te vergroten – voor jezelf en werkgevers

1. Geef anderen en jezelf complimenten

Steun en complimenten van anderen, zoals van je werkgever of collega’s, zorgt voor meer werkgeluk. Het geeft werknemers het gevoel dat ze zinvol werk doen en hun mening er toe doet.

Geef jezelf ook eens een compliment en vier jouw kleine en grote successen. Dit vergroot ook je werkgeluk.

2. Verbeter de relaties met je collega’s en werknemers

Zoals al eerder is aangegeven, spelen collega’s een grote rol in hoe je werkgeluk ervaart. Praat eens over iets anders dan werk met je collega’s om jullie relatie te verbeteren. Of help je collega met een moeilijke taak. Anderen helpen maakt je gelukkig. Het succes van je collega’s kan je zo ook weer meer werkgeluk opleveren. 

Als werkgever is het ook belangrijk om de relaties met je werknemers te verbeteren. Zo geef je werknemers het gevoel dat ze bij je langs mogen komen wanneer er iets aan de hand is.

3. Spreek problemen en irritaties uit

Spreek je problemen en irritaties uit om te voorkomen dat deze zo groot worden dat het uiteindelijk in een ruzie eindigt. Dit geldt voor werknemers én werkgevers. Probeer kleine problemen waar werknemers last van hebben gelijk op te lossen. Wil iemand bijvoorbeeld meer thuis werken? Ga dan het gesprek aan en kijk wat mogelijk is hierin.

4. Sta positief in het leven

Werken is niet altijd even leuk en er zullen altijd taken zijn waar je tegen op ziet. Maar door positief in het leven te staan, kan je minder leuke taken omzetten in haalbare uitdagingen. De oefening Drie positieve dingen kan je helpen om positief te blijven.

5. Ga bij jezelf na wat jou gelukkig maakt – en neem actie

Schrijf regelmatig op wat jij belangrijk vindt om je gelukkig te voelen op of tijdens werk en focus je hier ook op. Bedenk ook wat je hiervoor nodig hebt. Misschien heb je hulp van collega’s of je leidinggevende nodig om jouw doelen te bereiken. Spreek dit dan uit.

Als werkgever geef je werknemers de ruimte om hier over na te denken. Of bied hulpmiddelen aan die werknemers helpen om zich persoonlijk te ontwikkelen, zoals cursussen en trainingen. Op onze website staan ook veel verschillende oefeningen om mentaal fit te blijven.

6. Eet gezond en beweeg voldoende

Een gezonde manier van leven heeft invloed op je werkgeluk. Het is belangrijk om gezond en gevarieerd te eten. Als werkgever moedig je dit aan door fruit of gezonde lunches op werk aan te bieden.

Ook is het belangrijk om dagelijks voldoende te bewegen. Ga lekker een rondje wandelen. Als werkgever moedig je dit aan door af en toe met het gehele team een rondje te wandelen in de lunchpauze. Of start een wandelclubje op het werk.

7. Houd een goede werk-privé balans

Neem je werk niet te veel mee naar huis. Houd je aan de uren die je moet werken. En laat je zorgen over werk even voor de volgende dag. Een ontspanningsoefening kan je hierbij helpen.

Ook als werkgever is het belangrijk om dit goed in de gaten te houden bij je werknemers. Praat er met je werknemers over wanneer ze hier verandering in zouden willen zien.

8. Zorg voor goede werkomstandigheden

Zorg bijvoorbeeld voor een opgeruimde werkplek. Een opgeruimde werkplek is een opgeruimd hoofd. Het geeft je meer concentratie en je voelt je beter.

Een werkplek kan werknemers aanmoedigen om geconcentreerd te werken. Maar het is daarnaast ook belangrijk om bijvoorbeeld soepel te zijn in wanneer werknemers willen werken. Laat werknemers – zover dit kan – zelf hun uren in plannen. Dit geeft ze een gevoel van vertrouwen, het verhoogt werkgeluk en het verlaagt de werkdruk.

9. Betrek werknemers bij belangrijke beslissingen

Door werknemers te betrekken bij belangrijke beslissingen, krijgen zij het gevoel dat ze gehoord en gezien worden. Je geeft ze vertrouwen en respect. Wees open in de beslissingen die gemaakt worden in de organisatie. Geef deze beslissingen goed door aan je werknemers en vraag om feedback.

10. Doe de oefening ‘Fluitend naar je werk’

Wanneer het wat minder goed gaat met je werkgeluk en je (langdurig) werkstress ervaart, kan je de zelfhulpmodule ‘Fluitend naar je werk’ doen. Dit is een gratis online oefening die je leert hoe stress ontstaat en wat je eraan kunt doen.

Heb je nog vragen over werkgeluk?

Stel je vraag aan onze deskundige medewerkers via telefoon, chat en mail. Wij staan elke werkdag (van 09.00u tot 17.00u) voor je klaar als je je zorgen maakt over je werkgeluk, je hierover vragen hebt, of even een luisterend oor nodig hebt. Ook voor andere vragen kan je bij ons terecht.

ResponsiveVoice-NonCommercial licensed under creativecommons.org
Stel een vraag

Scroll naar top