Ontspan

De alledaagse gang van zaken kan nogal wat druk met zich meebrengen. Het kan heel prettig zijn om af en toe de tijd te nemen om te ontspannen.

Oefening

Begeleiding: 

Geen begeleiding

Lengte / de duur: 

Enkele oefening

Kosten:

Gratis​

 
Oefening
 
Ontspannen is echt een vaardigheid op zich en het leren ervan lijkt in zekere zin op het leren van nieuwe vaardigheden, zoals koken of fietsen. Wees daarom niet ontmoedigd als de ontspanningsoefening niet direct vlekkeloos verloopt. Na wat meer oefenen zul je merken het steeds beter onder controle te krijgen.
Ontspan je spieren

De volgende 10 minuten doe je een ontspanningsoefening.

  • Ga rechtop in een stoel zitten en til je rechterbeen op.

  • Strek het been voor je uit met de voet naar binnen gekanteld, terwijl je grote teen naar je gezicht wijst. Doe dit 6 seconden. Zeg tegen jezelf: ‘Ontspan’ en zet het been dan weer neer.

  • Doe hetzelfde met het linkerbeen.

  • Herhaal dit 5 keer.

  • Probeer de ontspanningsoefening ook eens wanneer in je bed ligt.

Tip

Ademhalen door je buik kan helpen bij het ontspannen. Controleer dit door je handen als een kom op je buik te leggen. Je voelt je buik op en neer gaan.

Podcast

Nog een ontspanningsoefening proberen? Beluister dan onderstaande podcast.

 

 

 

Voor meer oefeningen over o.a. positieve gedachten en gevoelens, meer balans en mentale fitheid, ga naar Psyfit.nl

Ontspan - Podcast
00:00 / 00:00

© 2016 TRIMBOS-INSTITUUT
www.trimbos.nl