Meer lezen over

Slechte gewoontes

Je neemt niet één koekje, maar een hele rol. Geen handje chips, maar een zak. Of na een paar weken – nu écht – stoppen, pak je toch weer een sigaret. Slechte gewoontes zijn vaak moeilijk op te geven.

Verslaving is een vriendschap zonder vriend.
- Connie Palmen

Waarom lukt stoppen niet?

Slechte gewoontes kunnen schadelijk voor jou of onprettig voor je omgeving worden. Bijvoorbeeld als je afhankelijk raakt van alcohol of als je altijd je emoties weg eet.
Wat goed is om te weten dat je met slechte gewoontes vaak iets anders verdooft, of overstemt. Ga maar na: je hebt een rotdag gehad op school, dus ga je thuis meteen snacken. Of je voelt je nerveus voor een tentamen en steekt snel even een sigaret op. Of, als routinebreak: als de vijf in de klok zit, dan mag je drinken. Van wie eigenlijk?

Zo kom je er vanaf-tips
  • Maak een lijstje met voor- en nadelen van het stoppen met jouw slechte gewoonte. Zo krijg je helder waarom stoppen echt nodig is.

  • Vertel vrienden of familie dat je gaat stoppen of dat je iets gaat veranderen.

  • Nog mooier: stop samen en maak afspraken met elkaar.

  • Leid jezelf af van de slechte gewoonte. Bijvoorbeeld sporten, een boek lezen, kauwgom kauwen, met een stressballetje spelen.

  • Stop met te kritisch naar jezelf te kijken. Niemand wordt dun van zelfverwijt. Sterker nog, je gaat je schuldig en minderwaardig voelen waardoor je sneller opgeeft.

  • Wees lief voor jezelf. Elke dag is een buitenkans om opnieuw te beginnen.

  • Als je denkt dat je teveel drinkt, test je dat eenvoudig en anoniem via Drinktest.nl. Je krijgt meteen een advies dat bij jou past. Via internet kun je ook zelf aan de slag. Op Minderdrinken.nl minder je zelfstandig je alcoholgebruik of stop je er zelfs helemaal mee. Therapie via internet, met een persoonlijk therapeut op afstand, kan ook.

  • Wil je stoppen met roken? Kijk op Ikstopnu.nl voor tips en ondersteuning.

Als je gewoonte een vlucht wordt

Als je echt niet kunt stoppen met je slechte gewoonte, kan dat een uiting zijn van bijvoorbeeld verdriet of van een depressie. Neem dan contact op met je huisarts. Als het nodig is, verwijst die je door naar bijvoorbeeld een psycholoog.

© 2016 TRIMBOS-INSTITUUT
www.trimbos.nl