Stoppen met tobben

Piekeraars zijn zorgelijk, negatief, angstig en gespannen. Ze hopen dat het gepieker (het ‘nadenken’) leidt tot oplossingen of nieuwe inzichten. Dat gebeurt niet. Piekeren lost namelijk niks op. Reden genoeg dus om ermee te stoppen.

Oefening

Begeleiding: 

N.v.t.

Lengte / de duur: 

Enkele oefening

Kosten:

Gratis​

 
Oefening
 
Stop met tobben

Reserveer elke dag 10 minuten om te piekeren. Stel bijvoorbeeld de kookwekker in zodat je ook echt stopt na 10 minuten. Na je piekermoment ga je iets doen wat je afleidt. Maak voor jezelf een lijstje met afleidende activiteiten die voor jou werken. Wanneer je buiten je vastgestelde piekermoment dreigt te gaan tobben, zoek je afleiding in de activiteiten die je opgeschreven hebt.

Voorbeelden van afleidende activiteiten
  • Contact zoeken met anderen. Een vriend opbellen, of op bezoek gaan bij de buurvrouw

  • Een karweitje in huis doen, zoals de afwas, stofzuigen of een kastje opruimen

  • Sporten of bewegen. Ga bijvoorbeeld fietsen of wandelen, het liefst samen met iemand

  • Een douche nemen of in bad gaan

  • Een goed boek lezen


Tips
  • Als er buiten de toegestane 10 minuten zorgen in je opkomen, schrijf je ze op een piekerlijst. Bewaar deze lijst voor een volgend piekermoment.

  • Als je geen behoefte hebt om te piekeren, laat je de 10 minuten lekker schieten.

 

 

Voor meer oefeningen over o.a. positieve gedachten en gevoelens, meer balans en mentale fitheid, ga naar Psyfit.nl

 

 

 

© 2016 TRIMBOS-INSTITUUT
www.trimbos.nl