Meer lezen over

Alcoholproblemen

Door het drinken van alcohol loop je op korte en vooral lange termijn gezondheidsrisico’s. Overmatig drinken kan de oorzaak zijn van lichamelijke, psychische en sociale problemen, zoals stress, depressieve gevoelens, angstklachten, relatieproblemen, slaapproblemen en seksuele problemen. Hoe meer en hoe vaker je drinkt, hoe groter de risico's. 


Niet het drinken is de schuldige, maar de onmatigheid.

 - John Selden

Wanneer drink je te veel?
Alcohol geeft sneller schade dan je zou denken. Wat te veel is hangt af van je leeftijd, gewicht en geslacht. Er blijkt geen veilige ondergrens te zijn voor het drinken van alcohol. Het advies van de Gezondheidsraad voor volwassenen is daarom:


‘Drink geen alcohol of in ieder geval niet meer dan één glas per dag’. Dit geldt voor zowel mannen

als vrouwen (18+). En ben je jonger dan 18 jaar? Drink dan helemaal geen alcohol.

Dat geldt ook voor vrouwen die zwanger willen worden of zijn, of borstvoeding geven.

 

De voordelen van minder drinken

  • Lichamelijk en mentaal fitter voelen

  • Beter slapen

  • Gewichtsverlies

  • Afname van stress, depressieve gevoelens en/of angstgevoelens

  • Afname van het risico op hart- en vaatziekten en kanker

 

Tips om minder te drinken

  • Stel jezelf een doel: bepaal vooraf hoeveel glazen je mag drinken en wat voor soort drank. En stel ook een aantal vaste ‘niet-drink dagen’ in.

  • Drink na elk glas alcohol een glas water.

  • Drink je glas niet in een keer leeg. Zet het na iedere slok weg.

  • Drink uit een glas en niet direct uit een fles.

  • Eet altijd iets voordat je alcohol drinkt.

  • Drink eens een alcoholvrij wijntje of biertje.

 

Je kunt er ook voor kiezen om een tijdje helemaal niet te drinken, bijvoorbeeld een maand. Hiervoor kun je aanhaken bij initiatieven als DryJanuary en IkPas.nl. Wil je meer weten? De Alcohol Infolijn geeft betrouwbare informatie en adviezen over alcohol.

Meteen een handige oefening
Vind je het lastig om een drankje te weigeren? Bedenk van tevoren wat je gaat zeggen als iemand jou iets aanbiedt. Bijvoorbeeld 'Nee dank je, ik heb liever koffie' of 'Nee, vandaag niet (meer), ik wil morgen fris zijn’. De oefeningen ‘Nee zeggen’ kan je hierbij verder helpen.


Lukt het niet?
Gewoontes doorbreken is niet makkelijk. Kun je extra ondersteuning gebruiken? Download dan bijvoorbeeld de Maxx app, of een van de andere alcohol tools.


Te veel drinken gaat vaker samen met het hebben van depressieve gevoelens. Vraag je je af of je misschien depressief bent? Doe dan meteen depressietest.

© 2016 TRIMBOS-INSTITUUT
www.trimbos.nl