Meer lezen over

Burnout

Burnout en de omgeving

 

Omgaan met iemand met een burnout

Het kan best zwaar zijn om een partner of vriend van iemand te zijn met een burnout. Je kan het gevoel hebben dat je niets kan doen om te helpen, je kan er verdrietig om zijn of gefrustreerd over raken. Misschien heb je als vriend of als partner wel eens een goedbedoelde opmerking gemaakt over dat iemand altijd druk is of alleen maar met zijn werk bezig is. Als deze persoon hier niets mee heeft gedaan en uiteindelijk in een burnout terecht komt, kan dat frustrerend zijn.

 

Tips voor jou en je vriend(in) of partner:

  • Jouw hulp begint met het bespreekbaar maken. Praat erover en oordeel niet. Door te luisteren kun je een start maken met het herstel.

  • Geef hulp waar nodig. Bijvoorbeeld even helpen met opruimen of koken. Neem zeker niet alles uit handen, met kleine dingen kun je vaak een hoop betekenen.

  • Ga samen iets leuks of ontspannends doen.

  • Bedenk dat jij het niet kunt oplossen voor een ander. Houd ook in de gaten hoe je zelf in je vel zit.

 

Telefonische hulp, mail, chat

  • MIND Korrelatie: hier zitten professionele hulpverleners voor je klaar, elke werkdag van 9.00 tot 18.00 uur. Bel 0900 – 1450 (€ 0,15 per minuut). Ook kun je mailen of chatten.

  • De luisterlijn: hier zitten vrijwilligers die weten hoe belangrijk het is om je verhaal aan iemand kwijt te kunnen. Ze zijn dag en nacht bereikbaar via 0900 – 0767 (€ 0,05 per minuut). Mailen en chatten kan ook.

 

Deze websites kunnen je meer vertellen over burnout.

© 2016 TRIMBOS-INSTITUUT
www.trimbos.nl