Drie positieve dingen

We zijn vaak bezig met dingen die niet goed gaan. Af en toe is dat prima, want daar kun je van leren. Maar als je steeds je blik richt op dingen die mis gaan, kun je angstig of somber worden, terwijl meer aandacht voor goede dingen je een tevreden gevoel geeft.

Oefening

Begeleiding: 

N.v.t.

Lengte / de duur: 

Enkele oefening

Kosten:

Gratis​

 
Oefening
 
Bewust worden van positieve dingen

Kijk deze week iedere avond terug op de afgelopen dag. Trek hier ongeveer tien minuten voor uit. Zoek daarbij in je herinnering naar drie goede of positieve dingen die gebeurd zijn. Dit mogen kleine gebeurtenissen (“iemand stond voor me op in de bus”) of grote gebeurtenissen (“mijn zus heeft een gezond kind gebaard”) zijn.


Omschrijf in een paar woorden de positieve gebeurtenis. Geef daarbij een antwoord op de vraag: "Wat heb ik gedaan waardoor deze positieve gebeurtenis mij is overkomen?"

Dit is in het begin best lastig, maar je zult merken dat je hier na verloop van tijd steeds beter in wordt.

Tip
  • Koop een mooi notitieboekje voor deze oefening.

  • Als deze oefening een gewoonte is geworden, is denken aan drie positieve dingen voldoende. Alhoewel opschrijven leuk blijft omdat je het dan later terug kunt lezen.

Voor meer oefeningen over o.a. positieve gedachten en gevoelens, meer balans en mentale fitheid, ga naar Psyfit.nl

© 2016 TRIMBOS-INSTITUUT
www.trimbos.nl