Meer lezen over

Depressie

 

Behandeling depressie

Herstellen van een depressie

Wat de beste behandeling is, hangt onder andere af van de ernst van de depressie. Psychotherapie en medicijnen helpen vaak als je ernstig of zwaar depressief bent. Maar als je een lichte depressie hebt, of niet zo lang depressief bent, kan sporten al helpen. Of een paar goede gesprekken met een therapeut.

 

Medicijnen

Het duurt even voor ze effect hebben, maar antidepressiva werken over het algemeen goed tegen depressie. Wel zijn er bijwerkingen. Je kunt suf worden, of een droge mond krijgen, bijvoorbeeld. Vaak verdwijnen deze weer na een tijdje.

 

Therapie

Sociale vaardigheidstrainingen kunnen helpen, net als zogenaamde stemmingsverhogende activiteiten, zoals hardlopen. Deze therapieën richten zich op je gedrag. Meer gericht op je hoofd zijn de volgende therapieën:

 

Cognitieve gedragstherapie

Dit is de bekendste vorm van therapie voor mensen met een depressie. De therapeut bekijkt welke gedachten en welk gedrag je depressie veroorzaken en probeert deze te veranderen. Deze therapie werkt goed bij lichte of matige depressie.

 

Interpersoonlijke psychotherapie

Samen met de behandelaar bekijk je hoe je omgaat met anderen. Wat is de invloed daarvan op je depressieve gevoelens?

 

Relatietherapie

Kan werken als je depressie met relatieproblemen te maken heeft.

 

Probleemoplossende psychotherapie

Samen met de behandelaar ga je op zoek naar oplossingen voor de problemen waar je op dit moment last van hebt.

 

Zelfhulptherapie

Je gaat zelfstandig aan de slag. Met een boek, een online programma of via een app op je smartphone of tablet. Een hulpverlener kan je hierbij ondersteunen, bijvoorbeeld via telefoon of mail.

 

Lichamelijke behandelingen

Elektroshocktherapie of electroconvulsietherapie (ECT): onder narcose gaat er een stroomstoot door je hersenen. Vooral mensen met een ernstige depressie hebben hier baat bij.

 

Lichttherapie: extra licht kan helpen bij een winterdepressie.


Runningtherapie: ook met sport kun je depressieve klachten verminderen.

 

Ken je iemand met een depressie?

We geven je ook graag advies als iemand in je omgeving depressief is.

© 2016 TRIMBOS-INSTITUUT
www.trimbos.nl