10 tips om nooit meer stress te hebben

30 Mar 2017

 

 

Wanneer je last hebt van stress voel je je rusteloos, overprikkeld en gespannen. Een vol hoofd en een onrustig lichaam gaan op den duur hun tol eisen. Het is daarom belangrijk om stress vroegtijdig te herkennen en jezelf nieuwe gewoontes aan te leren om stress te verminderen. Yogamat-Online.nl geeft je 10 tips die helpen om nooit meer stress te hebben!

 

1. Beweeg
 Maak je hoofd regelmatig even leeg door te sporten.  Met name het beoefenen van  yoga helpt om stress te verminderen, omdat je zowel met ontspanning in je hoofd als in je lichaam bezig bent. Zorg daarbij voor een goede, dempende yoga mat om blessures te voorkomen. Door het gebruik van kwalitatieve yoga artikelen blijf je bovendien gemotiveerd en voorkom je dat je te snel de (yoga) handdoek in de ring gooit! Maar naast het beoefenen van yoga, kun je er natuurlijk ook voor kiezen om vaker te fietsen, zwemmen of hardlopen om te ontspannen.

 

2. Ga naar buiten
 Elke dag even buiten zijn, draagt bij aan de aanmaak van gelukshormonen. Juist als je de hele dag op kantoor zit, is het goed om even een frisse neus te halen tijdens je pauze. Alleen al een half uurtje wandelen is voldoende.

 

3. Schrap onnodige afspraken
 Onze agenda’s staan tegenwoordig zo vol dat het gemakkelijk is om als gevolg van een drukke planning stress te ervaren. Zorg dus voor meer ruimte om te ontspannen in je agenda. Dat betekent dat je vaker  ‘nee’ moet leren zeggen. Ga voor iedere afspraak na of je je er goed bij voelt en of je het voor jezelf doet of een ander. Zo werk je toe naar meer rust voor jezelf en duidelijkheid over welke vriendschappen je energie geven en welke juist energie kosten.

 

4. Schrijf je gedachten op
 Door iedere avond je gedachten op papier te zetten, maak je niet alleen je hoofd leeg, maar sta je ook even stil bij de dag. Schrijf bijvoorbeeld over wat je dwars zit, wat je gedaan wilt hebben of waar je dankbaar voor bent. Door te schrijven komen er allerlei gevoelens en ideeën naar boven en die kunnen je helpen om te bepalen wat je echt wilt, en waar onnodig veel energie in gaat zitten. Ook kan schrijven helpen om prioriteiten te stellen.

 

5. Zorg goed voor jezelf
 Wanneer je gestresst bent is het gemakkelijk om vette snacks te eten en laat naar bed te gaan. Maar hierdoor ervaart je alleen maar meer stress in je lichaam. Vermijd liever suiker, vet eten, koffie en alcohol als je gespannen bent. Deze voedingsmiddelen bevorderen de aanmaak van het hormoon cortisol, wat stress in de hand werkt. Eet veel langzame koolhydraten en verse groente en fruit. Ook op tijd naar bed gaan is belangrijk.

 

Lees de andere 5 tips op dagelijksestandaard.nl.

 

Tags:

Please reload

Uitgelichte berichten

Negen op de tien noemen zichzelf gelukkig

23 Mar 2018

1/1
Please reload

Recente berichten
Please reload

Archief