single.php
. . . trends Wachttijd ggz overbruggen

Sta je op een wachtlijst bij de ggz? Deze 10 tips helpen je in de tussentijd  

Via de huisarts kan je een doorverwijzing krijgen voor hulp bij de ggz, zoals bijvoorbeeld bij een psycholoog. Het kan dan voorkomen dat je dan op een wachtlijst terechtkomt. Dat kan soms best frustrerend zijn. Bijvoorbeeld omdat je niet weet waarom je je mentaal niet goed voelt. Of omdat je bang bent dat je klachten erger worden. Toch is het goed om te weten dat er allerlei manieren zijn om alvast met je mentale gezondheid aan de slag te gaan. In deze tekst lees je 10 tips die je in de tussentijd kunnen helpen als je op een wachtlijst van de ggz staat.  

1. Neem contact op met je zorgverzekeraar 

De zorgverzekeraar moet ervoor zorgen dat je op tijd de juiste zorg krijgt. Daarom is het handig om contact op te nemen met je zorgverzekeraar. Samen bespreken jullie welke opties er nog meer zijn.  

Ook kan de zorgverzekeraar kijken of je ergens anders sneller terecht kunt. Meestal hoor je binnen twee werkdagen of je eerder hulp kan krijgen en waar dat kan. Je beslist dan zelf of je een behandeling wilt krijgen bij één van die organisaties. Duurt de wachttijd toch langer dan is vastgesteld? Neem dan contact op met het Nationale Zorgnummer voor advies.  

2. Neem een kijkje op de website Weg van de wachtlijst 

Op de website Weg van de wachtlijst vind je meer informatie over de wachttijden bij verschillende GGZ-instellingen en behandelaars. Ook lees je welke ontwikkelingen er zijn om de wachttijden de verkorten.  

3. Vraag een gesprek aan bij de POH-GGZ van je huisartsenpraktijk 

Je kan vragen om enkele gesprekken met de praktijkondersteuner van je huisartsenpraktijk. Een gesprek kan opluchten. Ook kan een praktijkondersteuner je advies geven over mogelijke tijdelijke oplossingen of andere vormen van ondersteuning.  

4. Zoek betrouwbare informatie over je klachten 

Betrouwbare informatie over mentale gezondheid kan handig zijn. Door meer over je klachten te weten, kun je:  

  • Jezelf beter begrijpen, waardoor je misschien al beter met je klachten kan omgaan.  
  • Jezelf geruststellen en de angst voor het onbekende verminderen.  
  • Beter een beslissing nemen over welke hulp het beste bij jou past.  
  • De informatie delen met anderen, wat kan zorgen voor meer begrip en steun vanuit je omgeving.  

Het is wel goed om te benoemen dat te veel informatie ook nadelen kan hebben. Het kan bijvoorbeeld leiden tot angst en verwarring, vooral als de informatie niet betrouwbaar is. Ook kan te veel informatie ervoor zorgen dat je denkt dat je een bepaalde aandoening hebt, terwijl dat misschien niet zo is.  

Op onze website vind je betrouwbare informatie over mentale gezondheid. Ook kun je contact opnemen met een van onze deskundige medewerkers als je nog vragen over hebt of ergens over twijfelt.  

5. Praat erover en zoek steun bij anderen 

Het kan helpen om met familie en vrienden te praten over je situatie. Praten zorgt voor steun en begrip. Ook kan het ervoor zorgen dat je nieuwe inzichten krijgt, waardoor je misschien al beter kunt omgaan met je klachten.  

Veel mensen vinden het fijn om te spreken met mensen die hetzelfde hebben meegemaakt. Steun van lotgenoten kan het makkelijker maken om door de wachtperiode te komen. Naasten Centraal organiseert op veel plaatsen in het land gespreksgroepen. In een gespreksgroep kun je lotgenoten ontmoeten en erover praten, onder begeleiding van onze vrijwilligers.   

Misschien vind je het fijner om je verhaal kwijt te kunnen aan iemand die je juist niet kent. In dat geval kan praten met iemand van een hulplijn een goede optie zijn. Bekijk hier de opties voor de verschillende hulplijnen.  

Vind je het lastig om te praten over je mentale gezondheid? Lees dan hier meer informatie en tips die je kunnen helpen om over je mentale gezondheid te praten.   

6. Begin met online hulp 

Je kunnen ook starten met online hulp. Online hulp volg je thuis via internet.  

Er is van alles te vinden, zoals online groepsbijeenkomsten, trainingen, contact met een behandelaar of online onderdelen die je onder begeleiding doorloopt. Vaak zijn er geen of korte wachtlijsten.  

Hier vind je voorbeelden van (gratis) hulp via internet.  

7. Ga aan de slag met oefeningen 

Op onze website staan verschillende oefeningen die je kunnen helpen. Ze zorgen voor afleiding, ontspanning of je leert met de oefeningen jezelf beter kennen. Hieronder vind je een paar handige oefeningen die veel gedaan worden. Op de oefenpagina vind je er nog meer.  

8. Zoek een maatje of ervaringsdeskundige 

Tijdens het wachten kan het helpen om een maatje te zoeken die steun kan bieden in een moeilijke tijd. Bij Humanitas Maatjes, Handje Helpen of bij het Oranjefonds kun je zoeken naar een maatje waarmee je samen leuke activiteiten onderneemt en kunt praten over wat jou bezighoudt.  

Ook een ervaringsdeskundige kan je helpen. Vanuit eigen ervaringen begrijpt hij of zij wat je doormaakt. Een ervaringsdeskundige kan naar je luisteren en met je meedenken. Ook kan je ervaringen met elkaar uitwisselen. Bij de WachtVerzachter kan je worden gekoppeld aan een ervaringsdeskundige.  

9. Zorg goed voor jezelf 

Het is belangrijk dat je goed voor jezelf zorgt. Goed voor jezelf zorgen, betekent:  

  • Gezonde en gevarieerde voeding 
  • Regelmatig bewegen 
  • Voldoende slaap 
  • Voldoende ontspanning 
  • In contact blijven met anderen 
  • Je grenzen aangeven 
  • Zoveel mogelijk structuur geven aan je dag 
  • Een goede balans, bijvoorbeeld tussen werk en privé.  

10. Houd alvast een dagboekje bij 

Door in een dagboek op te schrijven wat je gevoelens en gedachten zijn, krijg je meer inzicht in jezelf en de situatie. Dat kan je straks enorm helpen als je met de behandeling begint. De behandelaar kan je dan beter informeren over je klachten en je herstel. 

Wil je meer weten over de tips hierboven? Bijvoorbeeld over hoe je de tips kan toepassen in jouw situatie? Neem dan contact op met onze Infolijn. Dit kan ook anoniem. We zijn bereikbaar via telefoon, e-mail en chat. 

Stel een vraag
Scroll naar boven