Meer lezen over

Depressie

Wat kun je zelf doen bij een depressie?

 

Dit kun je zelf doen

Je voelt je sociaal, emotioneel én lichamelijk veel minder sterk als je depressief bent. Met deze adviezen kom je toch verder:

 

  • Blijf actief. Spreek een paar keer per week met iemand af. Samen een kop thee drinken is al een mooie stap.

  • Breng structuur aan in elke dag. Dat geeft houvast. Sta op tijd op, eet driemaal per dag en ga op tijd weer naar bed.

  • Vertrouw op je vrienden en familie. Misschien heb je niet zoveel behoefte aan contact, maar verbreek het niet. Je naasten zijn te belangrijk voor jou en je herstel. Onderzoek samen en met je behandelaar hoe jullie het beste omgaan met je depressie.

  • Zoek steun bij lotgenoten. Verhalen van andere mensen met een depressie kunnen heel waardevol en troostend zijn. De Depressie Vereniging brengt je in contact.

  • Ga op onderzoek uit. Verzamel informatie. Ook herkenning kan voor veel opluchting zorgen. Vertel erover aan de mensen die belangrijk voor je zijn. Zo praat je gemakkelijker met elkaar.

  • Bepaal zelf hoeveel je vertelt en aan wie. Sommige mensen schrikken als je vertelt over je depressie, dus kies zorgvuldig wie je informeert. Oppervlakkige kennissen vertel je weinig, mensen die dichtbij staan vertel je het hele verhaal.

 

Hulp via telefoon, mail of chat
  • MIND Korrelatie: hier zitten professionele hulpverleners voor je klaar, elke werkdag van 9.00 tot 18.00 uur. Bel 0900 – 1450 (€ 0,15 per minuut). Ook kun je mailen of chatten.

  • De luisterlijn: hier zitten vrijwilligers die weten hoe belangrijk het is om je verhaal aan iemand kwijt te kunnen. Ze zijn dag en nacht bereikbaar via 0900 – 0767 (€ 0,05 per minuut). Mailen en chatten kan ook.

 

De behandeling van depressie

Lees ook over de behandeling van een depressie, of neem direct contact op met een professionele hulpverlener.

© 2016 TRIMBOS-INSTITUUT
www.trimbos.nl