single.php
. . . Mentaal Fit Bijna een half miljoen Nederlandse jongeren psychisch ongezond: hoe blijf jij mentaal gezond?

Bijna een half miljoen Nederlandse jongeren psychisch ongezond: hoe blijf jij mentaal gezond?

Bijna een half miljoen Nederlandse jongeren is psychisch ongezond. Dat blijkt uit onderzoek van het CBS uit 2021. Maar hoe blijf je wél mentaal gezond?

Metro interviewde Derek de Beurs van het Trimbos-instituut over dit onderwerp. Hij is expert op het gebied van mentale gezondheid.
Lees hier o.a. zijn 4 tips over mentale gezondheid.


Volgens De Beurs zijn er vier dingen belangrijk als je mentaal gezond wilt blijven:

  1. Blijf erover praten
  2. Vind je dagritme
  3. Zorg dat je goed slaapt
  4. Blijf in beweging


We zetten voor deze tips op een rijtje hoe je hiermee aan de slag kan gaan:

1. Blijf erover praten

De coronaperiode is natuurlijk een enorm heftige tijd geweest. „Het was een heftige tijd en het was niet normaal. Het is ook niet raar dat de jongeren dus zo laag scoren op het psychische welzijn”, vertelt De Beurs in het artikel.

Deze tips kunnen je helpen

  • Praat over wat je bezighoudt. Zoek contact met je familie, vrienden of klas- of studiegenoten.
  • Onthoud dat alle gevoelens die je hebt er mogen zijn. Als je het moeilijk vindt om bepaalde dingen te zeggen, geef dat dat aan. Dat vergroot het begrip bij de ander. 
  • Is er niemand met wie je kunt praten of wil je meer informatie en ondersteuning? Bel of chat dan met ons. Je kunt ook bellen of chatten met de Alles oké supportlijn. Of online advies en steun krijgen via Join us.
  • Zoek online naar lotgenoten of chatgroepen. 
  • Merk je dat het praten niet helpt, beëindig dan het gesprek en probeer afleiding te zoeken. 

2. Vind je dagritme

Nu de coronacrisis voorbij is zijn sommige collegezalen nog steeds leeg. Er ontbreekt een dagritme bij de meeste studenten, volgens Derek de Beurs. Hij denkt dat dit vooral komt door de coronaperiode.

Deze tips kunnen je helpen

  • Structuur begint met een goede nachtrust. Hou een vast tijdstip aan om naar bed te gaan. Je vindt op onze website meer tips om beter te slapen
  • Begin de dag goed door op een vaste tijd op te staan. Je kunt de dag bijvoorbeeld beginnen met een wandeling of een yogaoefening.  
  • Neem elke dag drie maaltijden op een vast tijdstip.  
  • Stel jezelf elke dag een doel. Maak bijvoorbeeld een takenlijstje met afwisselende taken. Denk aan een goede balans.
  • Als je thuis aan het studeren bent kan je na elke 25 minuten een pauze van 5 minuten nemen. Dit doe je vier keer achter elkaar en dan neem je een langere pauze. Dit is de zogenaamde Pomodoro-techniek. 
  • Je kan ook kijken naar onze oefening Manage je tijd. Verstandig omgaan met tijd, ook wel time management genoemd, is niet makkelijk. Niet alles kan tegelijk en niet alles heeft evenveel haast. Door je tijd verstandig te besteden, heb je minder stress en werk (en studeer) je beter.

3. Zorg dat je goed slaapt

Naast het dagritme is ook jouw slaapritme belangrijk voor je mentale gezondheid zegt De Beurs. Slaap zorgt ervoor dat je lichamelijk en mentaal kunt herstellen van de dag. Door goede slaap rust je uit. Je verwerkt gebeurtenissen, ervaringen en emoties. Een goede nachtrust betekent dat je goed kunt inslapen en doorslapen. Ook word je uitgerust weer wakker.

Deze tips kunnen je helpen

  • Sta rond dezelfde tijd op, ook in het weekend.
  • Zorg overdag voor voldoende licht.
  • Doe overdag geen dutjes of powernaps.
  • Kies overdag een moment om oplossingen te bedenken voor problemen.
  • Sport regelmatig, maar niet later dan drie uur voor het slapen gaan.
  • Eet geen zware maaltijden in de uren voor het slapen gaan.
  • Drink geen alcohol of koffie in de uren voor het slapen gaan.
  • Gebruik het uur voor het slapen om te ontspannen, bijvoorbeeld door te lezen.
  • Houd beeldschermen (iPad/ telefoon) uit de slaapkamer.
  • Zorg voor een rustige en donkere slaapkamer.

Meer tips kan je vinden op onze pagina over slaapproblemen.

4. Blijf in beweging

De laatste tip is om goed in beweging te blijven. „Meerdere studies hebben aangetoond dat dit goed is voor je mentale gezondheid”, vertelt De Beurs.

Deze tips kunnen je helpen

  • Maak een beweegplan. Stel haalbare doelen. Had je helemaal geen beweging? Ga van af nu elke dag een half uurtje wandelen of fietsen. Beweeg je al wel? Maak er dan een half uurtje hardlopen van.
  • Wil je beginnen met hardlopen? Bouw het dan heel rustig op om te voorkomen dat je afknapt. Om en om een paar minuten hardlopen en wandelen geeft je een goede start waarmee je niets forceert. Er zijn meerdere website en apps die je hierbij kunnen helpen, kijk bijvoorbeeld eens naar dit hardloopschema.
  • Fiets of loop eens om, naar de supermarkt of als je ergens op bezoek gaat.
  • Installeer de wandel-app Ommetje op je telefoon. Elke dag een wandeling maken is goed voor je lichamelijke en mentale gezondheid. De Ommetje-app helpt je daarbij.
  • Kijk op allesoversport om dagelijkse beweging als gewoonte te maken.
  • Heb je een chronische ziekte? Bijvoorbeeld diabetes of reuma? Op Sportzorg vind je oefeningen en sportadvies die passen bij wat je wél kunt.

Trek aan de bel wanneer nodig

Het blijft lastig om aan te geven wanneer je psychisch ongezond bent, zegt De Beurs in het artikel. „Je kan het herkennen als je dagelijks functioneren eronder gaat lijden.” Dan is het tijd om hulp te zoeken. Maak een afspraak met de huisarts en vertel wat er aan de hand is.  Je huisarts kan je dan doorsturen naar bijvoorbeeld de POH-GGZ of een psycholoog. 

Verder lezen?

Vragen? Neem contact met ons op!

Heb je vragen over dit onderwerp, voor jezelf of iemand anders? Je kunt ons bellen, mailen of met ons chatten voor een gesprek.




Stel een vraag

Vergroot lettertype
Scroll naar top