Meer lezen over

Depressie

Wat is een depressie?

 

Wat is een depressie?

Als je een echte depressie hebt, voel je je bijna elke dag rot. Je hebt weinig energie en eigenlijk nergens zin in. Een depressie komt vaak voor bij mensen tussen de 25 en 45 jaar. De ziekte duurt minimaal twee weken maar meestal veel langer. Gemiddeld duurt deze stemmingsstoornis zo’n acht maanden. Maar dat is een gemiddelde.

 

Dysthymie is minder zwaar, maar duurt wel langer

Als je je twee jaar of langer elke dag somber voelt, spreken we van dysthymie. De neerslachtige gevoelens zijn wel wat minder heftig dan bij depressie, maar omdat het zo lang duurt, is het net zo vervelend. Dysthymie ontstaat vooral bij mensen tussen de 34 en 54 jaar.

Een depressie komt vaak niet alleen

Als je depressief bent, is de kans groter dat je ook nog ergens anders last van hebt. Van angst, bijvoorbeeld. Of van verslaving: je gaat teveel roken, drinken of drugs gebruiken.

Een depressie komt vaak terug

Maar liefst 40% van de mensen die ooit depressief waren, zijn dat binnen twee jaar weer. Ook de helft van de mensen die dysthymie heeft gehad, krijgt dat opnieuw.

 

Zo herken je een depressie

Om je te helpen een depressie te herkennen, hebben we kenmerken en symptomen op een rij gezet. Direct contact opnemen met een professionele hulpverlener kan natuurlijk ook.

 

Symptomen depressie

Zo herken je een depressie

Als je depressief bent, heb je minstens twee weken lang, vijf of meer symptomen uit deze lijst. In ieder geval één van de eerste twee symptomen:

  1. Je voelt je somber.

  2. Je hebt bijna nergens meer zin in en beleeft geen plezier meer aan wat je doet.

  3. Je eet weinig en wordt lichter, of eet juist veel en wordt zwaarder.

  4. Je slaapt weinig of juist heel veel.

  5. Je bent rusteloos of juist niet in beweging te krijgen.

  6. Je bent moe, voelt weinig energie.

  7. Je voelt je waardeloos of heel schuldig.

  8. Je hebt moeite met concentreren, je denkt langzaam en bent besluiteloos.

  9. Je denkt regelmatig aan de dood of aan zelfmoord.

 

Hoe meer symptomen je aan kunt vinken, hoe ernstiger de depressie. Ook bij ongeveer vijf symptomen, kun je gerust contact opnemen met je huisarts of een hulpverlener.

Zo herken je dysthymie

Als je al twee jaar last hebt van depressieve klachten, is er een kans dat je dysthymie hebt. De symptomen zijn vaak minder ernstig, maar ze houden wel langer aan en zijn nooit langer dan twee maanden afwezig.

 

Hoe ontstaat een depressie?

Lees meer over de oorzaken van een depressie. 

Oorzaken depressie

 

Wat veroorzaakt een depressie?

Een depressie heeft meestal verschillende oorzaken. En die zijn bij iedereen weer anders. Wel weten we wanneer je over het algemeen meer risico loopt.

Biologische factoren
  • Als je een vrouw bent, heb je twee keer zoveel kans op een depressie dan een man.

  • Als je ouders depressief zijn of zijn geweest, heb je zelf drie keer zoveel kans op een depressie. Als de ene helft van een eeneiige tweeling depressief is, krijgt de andere helft het in 60% van de gevallen ook. Zo erfelijk is het dus.

 
Psychische factoren
  • Als je als volwassene iets heel naars meemaakt wordt de kans groter dat je een depressie krijgt.

  • Als je als kind mishandeld bent of verwaarloosd, ook.

  • Als je ernstig ziek wordt of afscheid moet nemen van belangrijke mensen.

  • Als je angstig of snel uit balans bent.

  • Ook als je langdurig ziek bent, kun je daardoor depressief worden. Bij kanker, een beroerte, multiple sclerose of de ziekte van Parkinson is depressie vaak een symptoom.

 

Sociale factoren

Onder deze mensen komt depressie vaker voor dan gemiddeld:

  • mensen met een lage opleiding

  • mensen zonder betaald werk of met tijdelijk werk

  • inwoners van grote steden

  • alleenstaanden

  • gescheiden mannen

  • gevangenen

  • vluchtelingen in opvangcentra

 

Dit kun je zelf doen

We vertellen je graag wat je zelf kunt doen als je een depressie hebt. Maar direct contact opnemen met een professionele hulpverlener kan natuurlijk ook. 

Wat kun je zelf doen bij een depressie?

 

Dit kun je zelf doen

Je voelt je sociaal, emotioneel én lichamelijk veel minder sterk als je depressief bent. Met deze adviezen kom je toch verder:

 

  • Blijf actief. Spreek een paar keer per week met iemand af. Samen een kop thee drinken is al een mooie stap.

  • Breng structuur aan in elke dag. Dat geeft houvast. Sta op tijd op, eet driemaal per dag en ga op tijd weer naar bed.

  • Vertrouw op je vrienden en familie. Misschien heb je niet zoveel behoefte aan contact, maar verbreek het niet. Je naasten zijn te belangrijk voor jou en je herstel. Onderzoek samen en met je behandelaar hoe jullie het beste omgaan met je depressie.

  • Zoek steun bij lotgenoten. Verhalen van andere mensen met een depressie kunnen heel waardevol en troostend zijn. De Depressie Vereniging brengt je in contact.

  • Ga op onderzoek uit. Verzamel informatie. Ook herkenning kan voor veel opluchting zorgen. Vertel erover aan de mensen die belangrijk voor je zijn. Zo praat je gemakkelijker met elkaar.

  • Bepaal zelf hoeveel je vertelt en aan wie. Sommige mensen schrikken als je vertelt over je depressie, dus kies zorgvuldig wie je informeert. Oppervlakkige kennissen vertel je weinig, mensen die dichtbij staan vertel je het hele verhaal.

 

Hulp via telefoon, mail of chat
  • Korrelatie: hier zitten professionele hulpverleners voor je klaar, elke werkdag van 9.00 tot 18.00 uur. Bel 0900 – 1450 (€ 0,15 per minuut). Ook kun je mailen of chatten.

  • Sensoor: hier zitten vrijwilligers die weten hoe belangrijk het is om je verhaal aan iemand kwijt te kunnen. Ze zijn dag en nacht bereikbaar via 0900 – 0767 (€ 0,05 per minuut). Mailen en chatten kan ook.

 

De behandeling van depressie

Lees ook over de behandeling van een depressie, of neem direct contact op met een professionele hulpverlener.

 

Behandeling depressie

Herstellen van een depressie

Wat de beste behandeling is, hangt onder andere af van de ernst van de depressie. Psychotherapie en medicijnen helpen vaak als je ernstig of zwaar depressief bent. Maar als je een lichte depressie hebt, of niet zo lang depressief bent, kan sporten al helpen. Of een paar goede gesprekken met een therapeut.

 

Medicijnen

Het duurt even voor ze effect hebben, maar antidepressiva werken over het algemeen goed tegen depressie. Wel zijn er bijwerkingen. Je kunt suf worden, of een droge mond krijgen, bijvoorbeeld. Vaak verdwijnen deze weer na een tijdje.

 

Therapie

Sociale vaardigheidstrainingen kunnen helpen, net als zogenaamde stemmingsverhogende activiteiten, zoals hardlopen. Deze therapieën richten zich op je gedrag. Meer gericht op je hoofd zijn de volgende therapieën:

 

Cognitieve gedragstherapie

Dit is de bekendste vorm van therapie voor mensen met een depressie. De therapeut bekijkt welke gedachten en welk gedrag je depressie veroorzaken en probeert deze te veranderen. Deze therapie werkt goed bij lichte of matige depressie.

 

Interpersoonlijke psychotherapie

Samen met de behandelaar bekijk je hoe je omgaat met anderen. Wat is de invloed daarvan op je depressieve gevoelens?

 

Relatietherapie

Kan werken als je depressie met relatieproblemen te maken heeft.

 

Probleemoplossende psychotherapie

Samen met de behandelaar ga je op zoek naar oplossingen voor de problemen waar je op dit moment last van hebt.

 

Zelfhulptherapie

Je gaat zelfstandig aan de slag. Met een boek, een online programma of via een app op je smartphone of tablet. Een hulpverlener kan je hierbij ondersteunen, bijvoorbeeld via telefoon of mail.

 

Lichamelijke behandelingen

Elektroshocktherapie of electroconvulsietherapie (ECT): onder narcose gaat er een stroomstoot door je hersenen. Vooral mensen met een ernstige depressie hebben hier baat bij.

 

Lichttherapie: extra licht kan helpen bij een winterdepressie.


Runningtherapie: ook met sport kun je depressieve klachten verminderen.

 

Ken je iemand met een depressie?

We geven je ook graag advies als iemand in je omgeving depressief is.

Depressie en de omgeving

 

Omgaan met iemand met een depressie

Waarschijnlijk heb je al gemerkt dat opbeurende woorden en goedbedoelde adviezen iemand met depressie niet altijd helpen. Het is dan ook zwaar om te leven met iemand die depressief is. Je relatie komt onder druk te staan en je kunt je behoorlijk alleen voelen. Zorg daarom goed voor jezelf en volg een paar simpele adviezen:

 

  • Lees zoveel mogelijk over depressie. Een goed begin vind je onder Meer informatie. Bekijk websites, of download brochures.

  • Houd contact met je depressieve vriend, vriendin of familielid. Met iets simpels, zoals een wandelingetje of winkelen, voorkom je al dat hij of zij geïsoleerd raakt.

  • Houd ook contact met anderen. Lucht af en toe je hart.

  • Geef je grenzen aan. Helpen betekent niet dat je alle taken overneemt. Geef duidelijk aan tot waar je kunt gaan.

  • Ga energiek aan de slag met de situatie. Volg bijvoorbeeld samen een cursus over depressie.

  • Blijf je eigen dingen doen. Zorg dat je ook plezier hebt en ontspant. Die lucht heb je nodig: zo voorkom je dat je zelf overbelast raakt.

 

Overleg met de behandelaar

Als vriend, vriendin of familie kun je veel bijdragen aan de behandeling van iemand met een depressie. Informeer ernaar bij de behandelaar. Kijk ook of er bijeenkomsten of cursussen zijn voor familieleden.

 

Hulp via telefoon, mail en chat en lotgenotencontact

  • Korrelatie: hier zitten professionele hulpverleners voor je klaar, elke werkdag van 9.00 tot 18.00 uur. Bel 0900-1450 (€ 0,15 per minuut). Ook kun je mailen of chatten.

  • Sensoor: hier zitten vrijwilligers die weten hoe belangrijk het is om je verhaal aan iemand kwijt te kunnen. Ze zijn dag en nacht bereikbaar via 0900 – 0767 (€ 0,05 per minuut). Mailen of chatten kan ook.

  • Labyrinth-in Perspectief: organiseert contact voor familie en vrienden van mensen met psychische of psychiatrische problemen en geeft advies. Bel 0900 – 2546674. Mailen en chatten kan ook.

 

Wil je meer weten over depressie?

Deze organisaties helpen je verder. Direct contact opnemen met een professionele hulpverlener kan ook.

Meer informatie over depressie

 

Meer weten over depressie

Deze organisaties kunnen je meer vertellen over depressie. Meteen door naar hulp en instanties bij jou in de buurt kan ook.

 

Fonds Psychische Gezondheid

Voor informatie, hulp en advies, onder andere via Korrelatie. Telefoon: 0900 – 1450 (werkdagen van 9.00 tot 18.00 uur, € 0,15 per minuut).

 

Depressie Vereniging

Landelijke cliëntenorganisatie van en voor mensen met depressie en depressieve klachten zelf en de mensen om hen heen. De Depressie Vereniging is aangesloten bij het LPGGz (Landelijk Platform GGz).

 

Labyrint-In Perspectief

Landelijke zelfhulporganisaties van en voor familieleden en vrienden van mensen met psychische en psychiatrische problemen. Telefonische hulplijn: 0900 – 2546674 (€ 0,20 per minuut).

© 2016 TRIMBOS-INSTITUUT
www.trimbos.nl