single.php
. . . Psychische aandoening Wat kun je zelf doen bij een angststoornis?

Wat kun je zelf doen bij een angststoornis?

Een angststoornis beperkt je leven flink. Omdat je bang bent een aanval te krijgen, ga je bijvoorbeeld niet meer naar feestjes, vergaderingen of andere sociale gebeurtenissen. Ook je werk lijdt er onder. Je bent vaak ziek, kunt bepaalde taken niet uitvoeren of raakt zelfs arbeidsongeschikt. Toch kun je met deze adviezen verder komen.

Lees en leer zoveel mogelijk over je angst. Verzamel informatie over je angststoornis en zorg dat de mensen die belangrijk voor je zijn, er genoeg over weten. Zo praat je makkelijker met elkaar. Overleg samen hoe je omgaat met jouw angst.

Bepaal zelf wat je aan wie vertelt. Mensen kunnen schrikken van psychische klachten en negatief reageren. Vertel daarom een beperkte versie aan oppervlakkige kennissen en het complete verhaal alleen aan mensen die dichtbij staan.

Haal energie uit voorlichting. Volg een cursus voor lichte tot matige angstklachten bij een instelling voor geestelijke gezondheidszorg, of informeer bij je huisarts. Ook de Angst, Dwang en Fobie Stichting geeft verschillende trainingen en organiseert lotgenotencontact.

Zorg voor structuur in je dagen. Soms geeft een behandeling al structuur. Anders kan dat door sport of (vrijwilligers)werk. Neem de tijd om uit te vinden wat haalbaar voor je is, bijvoorbeeld parttime werk of fulltime, betaald of vrijwillig. Neem niet te veel hooi op je vork.

Hulp via telefoon, mail of chat

De behandeling van angst

Er zijn verschillende behandelingen van angst. Het is goed om daar meer over te lezen. Maar direct contact opnemen met een professionele hulpverlener kan natuurlijk ook.

💭 Heb je last van angst- en piekerklachten en wil je daar wat aan doen?

Vul de keuzehulp in om te weten welke hulp er is en wat past bij jou.

> Ga naar de keuzehulp

ResponsiveVoice-NonCommercial licensed under creativecommons.org
Stel een vraag

Scroll naar top